Naar de inhoud
Banner

De Bode Arnhem: Winstmotief binnen het onderwijs

Inzending25 juli 2024

ROOD Arnhem

Dit artikel is een ingezonden opiniestuk. De opvattingen zijn daarmee geen officiële standpunten van ROOD en sluiten niet noodzakelijkerwijs aan op de meningen van al onze leden. Leden kunnen opiniestukken indienen door een conceptversie te sturen naar de redactie via redactie@roodjongeren.nl.

Dit artikel is gepubliceerd in de juli editie van De Bode Arnhem. Wil je meer lezen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De afgelopen 30 jaar heeft de overheid steeds minder zeggenschap over ons onderwijs. De afgelopen kabinetten hebben de nadruk gelegd op “zelfsturing” en "marktwerking", met de gedachte dat Den Haag niet de scholen gedetailleerd kon sturen en de wensen van ouder en kind naar voren kwamen. Maar wat heeft deze regeling uiteindelijk gebracht?

Een van de gevolgen is een forse toename van private onderwijsadviesbureaus. Deze bureaus bieden diensten aan, zoals bijvoorbeeld leermethodieken of begeleiding voor professionalisering en vergaderen voor leerkrachten. Deze bureaus zijn grote lasten voor ons onderwijs. Ten eerste kunnen zij hoge tarieven vragen voor hun diensten en zien scholen dan ook als een plek om winst te maken. Ten tweede is er een afname in leerkrachten. Veel leerkrachten zien hogere salarissen en een lagere werkdruk bij deze bureaus, wat leidt tot veel leerkrachten die overstappen naar dit soort bureaus, leerkrachten die bekwaam zijn om voor de klas te staan. Terwijl de markt zijn ding doet binnen het onderwijs, is er mogelijk sprake van belangenverstrengeling. Bij een aantal gevallen zijn er bestuurders en toezichthouders die dubbelfuncties hebben bij onderwijsadviesbureaus, of zelfs eigenaar van zijn, waarbij er ook nog eens zakelijke relaties spelen. Het gaat hierbij om het inhuren van eigen opvang, toetsen of het aanbieden van lespakketten en cursussen. Vraag en aanbod dat de wensen van ouders en kinderen realiseren? Jammer genoeg een daling van de kwaliteit binnen ons onderwijs, maar wel winst voor de particuliere initiatieven.

Dat het onderwijs voor leraren en leerlingen achteruit is gegaan, is niets nieuws. De hoge werkdruk, de vele burn-outs bij leerkrachten, het achterblijvende salaris, oftewel het lerarentekort, zijn symptomen dat de kwaliteit van ons onderwijs erop achteruit gaat. Dat er bestuurders hun eigen belangen naar voren trekken, terwijl dit soort grote problemen massaal spelen binnen ons onderwijs, is gewoon schandalig. Laat de vrije markt buiten het onderwijs en geef de overheid zijn rol daarin terug om de kwaliteit van onderwijs voor leerkrachten en leerlingen te herstellen.