25 oktober 2024
ROODROOD solidair met Samidoun
ROOD spreekt solidariteit uit met de organisatie Samidoun en in het bijzonder met kameraad Mohammed Khatib, wie door ministers Faber en Van Weel hun vrijheid van meningsuiting ontnomen is en verboden is Nederland te betreden. De organisatie Samidoun is een solidariteitsorganisatie voor Palestijnse gevangenen en heeft veel geholpen met Palestijnse solidariteit en activisme het afgelopen jaar. De organisatie legt veel nadruk op het apartheidsregime en staat zeer kritisch tegenover de imperialistische machten in Palestina. Ook ROOD heeft veel samengewerkt met Samidoun in de studentenbeweging sinds de intensivering van de genocide in Palestina. We voelen ons daarom extra geraakt door deze aanval op onze politieke vrijheid.
Een paar weken terug werd er aangekondigd dat Mohammed Khatib een lezing zou geven op de Radboud Universiteit. Deze lezing zou aansluiten bij een reeks sessies die bijdragen aan de informatie over de genocide in Palestina. Het collectief hierachter, Situating Palestine, organiseert al maandenlang sessies om informatie aan te bieden buiten het bestaande curriculum. De universiteit biedt hier namelijk zelf geen podium voor. De lezing van Khatib zou gaan over de criminalisering van Palestijnse solidariteit met de titel ‘’Criminalisation, Diaspora & Starvation’’.
Sinds de aankondiging is er veel ophef gecreëerd door de liberale regering. De ministers Faber en Van Weel hebben een verbod gelegd op de komst van Mohammed Khatib. Dit besluit gaat regelrecht tegen al het rechterlijke advies in. Ambtenaren van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en van de Immigratiedienst hebben aangegeven dat het besluit geen rechterlijke basis heeft. Het is niet de eerste keer dat er ophef wordt gecreëerd over een lezing van Khatib op de Radboud universiteit, dit gebeurde eerder in mei. Deze lezing zou gaan over het Israelische gevangenissysteem, dat zijn wortels heeft in het Britse kolonialisme, en is toen vanwege intense restricties afgelast.
De ministers geven aan dat Khatib een “haatprediker’’ zou zijn en daarom geen podium mag krijgen in Nederland. Het laat glashelder de relevantie zien van het onderwerp “criminalisering van Palestijns verzet en solidariteit’’. De besluiten die het kabinet nu maakt ten opzichte van Samidoun zijn een stap richting staatsrepressie voor elke Palestijnse activist. We hebben gezien dat de staat uitzonderlijk gewelddadig optrad richting de Studentenintifada. Deze aanpak laat een toenemende repressie zien van het demonstratierecht en de mogelijkheid tot openlijke kritiek op Israël. Nederland sluit hierbij aan in het rijtje van landen Duitsland, VS, Canada en België die deze aanpak goedkeuren. Samidoun wordt behandeld als een terroristische organisatie, zodat er een mogelijkheid ontstaat voor de criminalisering van Palestijnse solidariteit in zijn geheel. Het is echter belangrijk om openlijk kritiek te hebben op Israël en het te hebben over gekoloniseerde volkeren en hun mogelijkheden en recht op zelfbeschikking en overleving.
Khatib heeft zowel op het Nijmegen encampment als op de ROOD zomerschool kunnen spreken. Hier zijn wij, Maite en Kayleigh, hem erg dankbaar voor. De repressie tegen Khatib en de afschildering als “haatprediker’’ laat haarfijn de islamofobie en anti-palestijns racisme zien. Het concept van “haatpredikers’’ past natuurlijk in het pakkende straatje van het afschilderen van elke Palestijn als fundamentalistische terrorist. Uit onze gesprekken met Khatib werd het ons duidelijk dat hij geen sympathie heeft voor het antisemitische gedachtegoed dat aan hem toegeschreven wordt door de media en overheid. Dit wordt ook onderschreven door Anya Topolski, Universitair Hoofddocent aan de Radboud Universiteit en expert in Europees racisme (waaronder antisemitische en islamofobie valt), in een interview met een Nijmeegs universiteitsblad. Zij geeft aan dat zijn kritiek op zionisme niet antisemitisch is. Topolski herhaalt meerdere keren in een interview dat Khatib geen antisemiet of haatprediker is.
Khatib associeert zich juist met de socialistische geluiden in het diverse Palestijnse politieke landschap. De gesprekken en speeches van Khatib focussen zich op de pijnlijke onderwerpen van westers imperialisme, racisme en het zionisme. Deze zijn keihard nodig in het begrijpen van de ontvouwende genocide in Palestina en leggen daarom de vinger op de zere plek. Wij strijden door tot een vrij Palestina. Leve de Intifada!
Door Maite van Lith en Kayleigh Hofstede