Naar de inhoud
Banner

Camelot of Scam-a-lot?

Nieuwsbericht10 december 2020

ROOD Utrecht

Donderdag 10 december heeft ROOD Utrecht in samenwerking met huurders van Camelot Campus 030 een brief naar het hoofdkantoor van Camelot Europe gestuurd met de eis om de situatie van de huurders te veranderen. De voornamelijk internationale huurders bewonen sinds kort dit pand op het Utrecht Science Park en ze ervaren een scala aan problemen en onrechtvaardigheden. Met deze brief willen de huurders en ROOD het gebrek aan gehoor voor deze problemen beëindigen en de omstandigheden verbeteren.

Camelot staat al langer bekend voor het uitmelken van hun huurders. Ook in dit nieuwe pand, dat pas sinds juli open is, worden de huurders van elk mogelijke hoek beroofd. De torenhoge huurprijzen voor een kamer van ca. 16m2, die voor veel huurders meer dan €700,- p.m. bedragen, de illegitieme schoonmaakkosten, de €7,- voor een wasbeurt, de wispelturige verwarmingen en de onredelijke onderhoudseisen zijn allemaal voorbeelden van Camelot’s exploitatieve praktijken waar deze huurders mee te maken hebben. ROOD Utrecht is daarom met de huurders in gesprek gegaan om een actie te beginnen tegen deze praktijken.Door de opgestelde brief naar Camelot is er vandaag een eerste stap gezet richting verbetering. 

Huurders krijgen alsmaar slechtere omstandigheden in Nederland. Zeker voor (internationale) studenten, die door de krappe markt vaak geen keuze hebben en daarom genoodzaakt zijn om de woekerprijzen die verhuurders vragen te accepteren. Hierdoor werken veel mensen zich de schulden in en hebben zij een slechte positie om misstanden aan de vechten met de kapitaalkrachtige huisbazen. ROOD vindt dat wonen betaalbaar moet zijn en dat huurders meer zeggenschap moeten hebben over hun woonsituaties. Door het gebrek hieraan bij Camelot Campus 030 lijkt ons dit een goede kandidaat voor huisjesmelker van het jaar. 

Hier is onze brief aan Camelot:

Beste mensen van Camelot, 

Wij zijn studenten die kamers huren bij uw bedrijf op het Utrecht Science Park. Wij zijn ontevreden over onze ervaring daarmee en we merken een enorm gebrek aan transparantie. Er zijn problemen met de kamers waarin wij wonen en de prijs van de kamers staat niet in verhouding met de daadwerkelijke kwaliteit die geleverd wordt. 

Zo hebben wij bezwaar tegen het feit dat er € 100 schoonmaakkosten aan ons wordt gevraagd als we de kamer krijgen. Dit vinden we ergerlijk, omdat het schoonmaken van gebruikte kamers jullie verantwoordelijkheid is. Daar bovenop merken we niks van de gemaakte kosten, aangezien bij binnenkomst de kamers consequent vies zijn. 

Tevens is het niet transparant waar de servicekosten die we betalen nou daadwerkelijk aan uitgegeven worden. We betalen ons stuk aan de meubileringskosten en de kosten voor de publieke ruimte. Daarom willen wij de berekeningen hiervan onder ogen krijgen. 

Een ander punt wat veel vragen bij ons oproept zijn de hoge kosten die worden gevraagd voor andere dingen, zoals het gebruik van de wasmachines en de € 90 die we betalen als we buitengesloten zijn. Wij eisen dat deze onredelijke kosten significant worden verlaagd. Ook eisen we het recht op om een extra sleutel te kunnen maken voor onze deur, omdat betalen voor de kamer genoeg zou moeten zijn.

Daarnaast willen wij aandacht vragen voor de problemen die we ervaren met de verwarming. Sommigen van ons hebben een verwarming die het helemaal niet doet, anderen hebben een verwarming die erg gebrekkig werkt of een eigen wil lijkt te hebben. Wij hebben dit probleem al meerdere keren aan jullie gemeld, maar daar is vrijwel niets mee gedaan. Wij verwachten dat jullie dit zo snel mogelijk oppakken en de verwarmingskosten die tot nu toe zijn betaald teruggeven. 

Verder zijn we sterk ontevreden over jullie onrealistische verwachtingen. Jullie willen bijvoorbeeld dat we onze keukens volledig schoonhouden, terwijl dit met normaal gebruik onmogelijk is, gegeven het materiaal van de wand. Jullie schuiven dus verantwoordelijkheid af naar ons, terwijl jullie hebben bepaald dat het gebouw goedkoop geleverd moest worden. Wij vinden dit niet kunnen en eisen verandering.

Als laatste willen we nog onze frustratie uiten over het gebrek aan transparantie. Jullie beleid lijkt erop te zijn gericht het zo moeilijk mogelijk te maken voor studenten om besef te krijgen van hun rechten en plichten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de contracten die deels alleen in het Nederlands worden gegeven, terwijl de meeste van ons internationals zijn. Wij willen een compleet contract in het Engels.  

Onze eisen zijn dus als volgt:

  • Schaf de € 100 schoonmaakkosten af en geef dat geld terug aan hen die dat al betaald hebben. Dit betalen jullie voortaan zelf.
  • Meer transparantie, waaronder concrete en volledige berekeningen van de door jullie gemaakte kosten.
  • Verlaag de kosten van de wasmachine zodat de totale kosten van wassen en drogen niet meer dan € 3,50 bedragen.
  • Repareer de kapotte verwarmingen en controleer of de verwarmingen op de andere kamers het wel doen. Geef de verwarmingskosten die mensen in de tussentijd hebben betaald terug.
  • Pas het beleid van de keukens aan en zorg ervoor dat er beter materiaal op de muren van de keukens komt, zodat er geen vlekken meer ontstaan bij een redelijk gebruik van een keuken. Stop in het algemeen met het stellen van onrealistische eisen.

Wij eisen dat deze dingen door jullie worden opgepakt binnen een korte termijn. Wij zijn niet kapitaalkrachtig en hebben een onzekere economische situatie. Ook hebben de meeste van ons geen goede kennis van onze rechten hier in Nederland. Daarom lijkt het ons vanzelfsprekend dat een bedrijf dat aan ons verhuurt een voordelige en betrouwbare dienst levert.

Wij verwachten een schriftelijke reactie naar utrecht@roodjongeren.nl voor 1 januari 2021.

Met vriendelijke groet,

84 Huurders van Camelot Campus 030 en ROOD Utrecht.